مقاله حافظه و فراموشي

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

توجه : این فایل به صورت فایل ورد (Word) ارائه میگردد و قابل تغییر می باشد


مقاله حافظه و فراموشي دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حافظه و فراموشي کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله حافظه و فراموشي

مقدمه    
1-حافظه چیست؟    
2-چند نوع حافظه داریم؟    
الف)تقسیم بندی حافظه از نظر حسی و حرکتی    
حافظه حرکتی    
ب) تقسیم بندی از لحاظ طول زمان:    
1-حافظه حسی    
2-حافظه کوتاه مدت    
یک آزمایش ساده برای تعیین فراخنای حافظه    
3-حافظه بلند مدت    
انواع حافظه از نظر نوع اطلاعات     
مراحل سه گانه حافظه     
تقویت حافظه    
رابطه بین فعالیت  حافظه و سن    
رابطه مدت نگهداری مطالب با سن    
رابطه حجم(مقدار) مواد نگهداری شده باسن    
عوامل مؤثر بر یادگیری و تقویت حافظه    
فراموشی     
با چه سرعتی فراموش می کنیم؟(منحنی فراموشی ابینگهاوس)    
عوامل هیجانی دخیل در فراموشی    
فراموشی باانگیزه    
عوامل مؤثردر فراموشی     
منابع و مأخذ    

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله حافظه و فراموشي

1-   اتکینسون،ریتال، ترجمه حسن فتحی، زمینه روان شناس هیگلارد، انتشارات ارجمند،

2-   وتین، وین، ترجمه یحیی سید محمدی، روان شناس عمومی، نشر روان ،

3-   گنجی ،حمزه، روان شناسی عمومی، نشر دانا،

4-   شهد آرایی، مهر ناز، روان شناسی یادگیری کودک ونوجوان ،رشد،

5-   توکه،روبرت، ترجمه زمانی، ساعد، چگونه حافظه برترباشیم، انتشارات ققنوس تهران ،

6-   لیل، لیدا، ترجمه مهدی محی الدین بناب، نیسان گاهان، چکیده یادگیری، نشر دانا،

7-   سلیمانی گرگانی، مهوش، روان شناسی علوم انسانی، مؤسسه فرهنگ و دانش ،

مقدمه

روانشناسی، علم بررسی رفتار است روان شناسی از نظر معنای لغوی یعنی شناختن روان و روان درلغت به معنای جان وروح است. روان شناس هم رفتار آدمیان و هم رفتار جانوران و همچنین رفتارهای آشکار (بیرونی و قابل مشاهده) و رفتارهای نا آشکار(درون و غیر قابل مشاهده ) را بررسی می کند

تاریخچه روان شناسی: اصطلاح روان شناسی به صورت یک علم مستقل ، در اوایل قرن 19 رواج یافت ولی روان شناسی به همراه خلقت انسان به وجود آمده و مطالعه روان انسان مدت های مدیدی به همراه فلسفه، ادبیات و پزشکی انجام گرفته است

روان شناسی هدف های مختلفی دارد، از جمله ی آن می توان 1- توصیف رفتار 2- پیش بینی رفتار3- تبییت رفتار 4- کنترل رفتار

روان شناسی به شاخه های متفاوت تقسیم بندی شده است ، ازجمله : روان شناسی رشد، روان شناسی بالینی، روان شناسی صنعتی و;

مطالعه روان شناسی فوائدی برای مطالعه کنندگان دارد

الف) روان شناس به دانش آموزان کمک می کند تا راه درست مطالعه کردن و درست یاد گرفتن را یاد بگیرند

ب) روان شناس ما را با تفاوت فردی بین انسان ها آشنا می کند و ما را با کلماتی چون انگیزه، هوش و ;. آشنا می کند

یکی از بخش های روان شناسی را حافظه تشکیل می دهد که همه ی آنچه داریم یا هستیم مدیون حافظه ایم. اندیشه ها و مفاهیمی که در ذهن داریم، محصول کار حافظه است و ادراک و افکار وحرکات ما نیز ازهمین منبع سرچشمه می گیرد. پدیده ی بی شماری که وجود ما را تشکیل می دهد در حافظه است که حال می خواهیم به این پرسش ها پاسخ دهیم

1-حافظه چیست؟

2-چند نوع حافظه داریم؟

حافظه چیست ؟ ازچند قسمت تشکیل شده است  مطالعه مراحل حافظه چیست؟

چگونه می توانیم حافظه خود را بهبود بخشیم؟ این ها پرسش هایی هستند که می خواهیم به آن ها پاسخ دهیم . در ابتدا به تعریف آن می پردازیم

حافظه نوعی فعالیت ذهنی که به ما امکان مبیدهد حالت خودآگاهی از قبیل لذات، درد، تمایلات وخواسته ها را حفظ کرده و آن هارا مجدداً درذهن خویش بازیابیم. حافظه به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود

الف) تقسیم بندی حافظه از نظر حسی و حرکتی

ب)  “           “     “     از نظر طول زمان

ج)   “         “       “    از نظر نوع  اطلاعات

الف)تقسیم بندی حافظه از نظر حسی و حرکتی

می دانیم که انسانا از طریق حواس مختلف خود اطلاعات را از محیط می گیرد. یکی از راه های طبقه بندی حافظه این است که ببینیم اطلاعات به وسیله ی کدام یک از ازحواس گرفته شده است وآن ها را بر حسب حسی که در گرفتن اطلاعات مفید واقع شده ، طبقه بندی کنیم ودر این صوررت انسان دارای حافظه بینایی(بصری)، شنوایی (سمعی)، بویایی(شامه ای)، چشایی (ذائقه ای) و بساوایی(لامسه ای)  است. مقصود از حافظه بینایی آن است که آنچه را که قبلاً دیده ایم به یاد آوریم

حافظه بینایی یکی از رایج ترین نوع حافظه بوده وخصوصاً در نقاشان رشد زیادی دارد. این نوع حافظه به ما این امکان رامی دهد تا تمامی نکاتی را که از طریق دیدن برایمان مطرح شده اند ضبط کنیم. مثلاً شعری را که قبلاً خوانده شده ، دوباره تکرار میکند

حافظه شنوایی ، یعنی آنچه را که شنیده ایم به یاد آوریم

حافظه شنوایی؛ بیشتر در موسیقی دانان رشد کرده و از طریق غالب شدن تصاویر شنوایی ، عمل می کند. در این نوع حافظه صدای شخصی را که به او فکرمی کنیم ، می شنویم

حافظه حرکتی

مقصود  از حافظه حرکتی (عملی) آن است که عمل یا حرکتی را که قبلاً انجام داده ایم ، به یاد آوریم . حرکاتی را که از طریق عادت به دست آمده اند، ضبط می کند. همین حافظه است که انگشتان یک ماشین نویس را هدایت می کند

حافظه بویایی: مقصود از حافظه بویایی آن است که بویی را که قبلاً به مشام ما رسیده است ، به یاد آوریم

حافظه چشایی(ذائقه ای): مقصود از حافظه چشایی آن است که مزه ای راکه قبلاً چشیده ایم ، به یاد آوریم

لینک کمکی