کارآموزی بررسی ترانس های سطح شهر بیجار و اطراف آن

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

توجه : این فایل به صورت فایل ورد (Word) ارائه میگردد و قابل تغییر می باشد


 کارآموزی بررسی ترانس های سطح شهر بیجار و اطراف آن دارای 66 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی بررسی ترانس های سطح شهر بیجار و اطراف آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

 فهرست مطالب
مقدمه
آشنایی با تجهیزات و بهره برداری از پستهای فشار قوی
دلایل فنی
دلایل اقتصادی
تقسیم بندی یک پست فشار قوی از نظر آرایش
اتاق فرمان و تجهیزات کنترل ، حفاظتی و کمکی
تجهیزات پست
برقگیر (LA)
انواع برقگیر
ترانس ولتاژ
سکسیونر
سکسیونر و اِرت
ترانس جریان( C.T )
ترانس جریان
کارترانس جریان
بریکر
باسبار ( شینه )
انواع باس بارها
ترانسفورماتور قدرت
ساختمان ترانسفورماتور
حفاظت های مکانیکی ترانس
ترانسفورماتورهای مصرف داخلی و زیگزاگ
خازن ها
رأکتور
بریکرهای ??KV
باطریخانه ، توزیع DC,AC
توزیع AC
کنترل ، حفاظت و آلارمها
اتاق فرمان
تابلوهای کنترل (+W)
تابلوی آلارم
تابلوهای حفاظتی (با علامت R )
تابلوهای توزیع DC,AC و مخابراتی
باطری شارژر
تابلوهای اندازه گیری
رله حفاظتی
رله ی ارت فالت ( Earth Fault Relay )
رله ی اضافه جریان ( Over Current Relay )
رله ی دیستانس
حفاظت C.B.F (Circuite Breaker Fauilor)
حفاظت N.O.C (Neuteral Over Carrent )
جایگاه رله های مختلف در سیستم حفاظتی
چهار مفهوم
خصوصیات یک سیستم حفاظتی
منابع خطا
روش های جلوگیری از خسارت خطا در سیستم قدرت
در نمونه گیری برای وسایل اندازه گیری
رله دیستانس
عملکرد
آمدن پیغام S.O.T.F(Switch On To Fault)
Stup protection
رله ی حفاظت باس بار
رله ی C.B.F.P(Circuit Breaker Failour)
رله ی Lock Out
Pole discordance
T.C.S (Trip Circuit Falty)
دستگاه Event Recorder
دستگاه Fault Recorder Distubnce
آلارمها
آلارمهای عمومی یا کلی General Signaling
آلارمهای خط هوایی Over Head Line 63/20KV 63KV
سویچخانه ??KV
مهمترین اصطلاحات بکار رفته در پستهای فشار قوی

 

مقدمه

مطالب گردآوری شده نتایج فعالیت هایی بوده كه در طی دوره كارآموزی انجام شده است . در این دوره 30 روزه با بازدید ترانس های سطح شهر بیجار و اطراف آن به همراهی مسئول آن بخش در اداره برق بیجار رفته و مشكلات پیش آمده برای ترانس ها رفع می شد .
كه در این بازدیدها با انواع كلیدها ، ترانس ها ، بریكرها ، ساختمان داخلی ترانس ها ، كاربرد خازن در ترانس ، رأكتورها ، باطریخانه (توزیع DC,AC) ، تابلوهای فشار قوی و ضعیف كه از نظر كاربرد به انواع تابلوهای كنترل ، تابلوهای آلارم ، تابلوهای توزیع DC,AC ، مخابراتی ، تابلوهای اندازه گیری تقسیم می شود ؛ آشنا شده ام .
همچنین در ادامه این بازدیدها :
با انواع رله های حفاظتی ، ارت ، اضافه جریان ، دیستانس ، دیفرانسیل ، ریستریكنت ارت فالت ، اضافه ولتاژ ، رله كمبود ولتاژ ، رله اضافه جریان ، ارت فالت جهتی و با خصوصیات یك سیستم حفاظتی و روش های جلوگیری از خسارت خطا در سیستم قدرت در انواع حفاظتهای اصلی خط ، حفاظتهای پشتیبان خط ، حفاظتهای اصلی ترانسفورماتور می باشد ؛ آشنا شده ام .
مطالب ارائه شده در این زمینه با توجه به مشاهدات خویش و استفاده از كتاب هایی در زمینه های فوق گردآوری شده است .
از تمامی عزیزانی كه در این مدت با بنده همكاری داشته اند كمال قدردانی را دارم  ؛ امیدوارم كه تجربه های بدست آمده در این جزوه مورد توجه استاد گرانقدر قرار گیرد.
با تشكر
 
آشنایی با تجهیزات و بهره برداری از پستهای فشار قوی :
سیستم ها یا شبكه های برق رسانی را می توان به چند دسته كلی تقسیم نمود كه هر كدام در جای خود از اهمیت زیادی برخوردار می باشد این سیستم ها شامل :
1- تولید     2- انتقال     3- فوق توزیع         4- توزیع می باشد .
تولید شامل انواع نیروگاه های بخار ، گازی ، دیزلی ، آبی و غیره می باشد كه معمولاً خروجی نیروگاه های بخار به شبكه های انتقال 400 یا 230 كیلوولت و خروجی نیروگاه های گازی به شبكه های 63 كیلوولت و خروجی نیروگاه های دیزلی به شبكه های 20 كیلوولت متصل می شوند .
انتقال شامل خطوط و پست های 400 و 230 و 132 كیلوولت و فوق توزیع شامل خطوط و پستهای 63 كیلوولت می باشد . شبكه های توزیع شامل خطوط و پستهای 20 و 4/0 كیلوولت می باشند .
اصولاً علت انتخاب ولتاژهای متفاوت در شبكه های برق رسانی به دو دلیل عمده می باشد :
1.    دلایل فنی
2.    دلایل اقتصادی

دلایل فنی :
اگر بخواهیم توان ثابتی را برای مسافتی معین انتقال دهیم هر چقدر ولتاژ را بالاتر ببریم جریان كمتر و برعكس. بنابراین در مسافت های طولانی باید ولتاژ را آنقدر بالا ببریم كه در انتهای شبكه افت ولتاژ زیادی نداشته باشیم زیرا در غیر اینصورت آنقدر ولتاژ پائین می آید كه برای مصرف كننده قابل استفاده نمی باشد و به همین دلیل باید ولتاژ مناسب را برای شبكه معینی انتخاب كنیم.

دلایل اقتصادی :
هر چقدر ولتاژ بالاتر رود جریان پائین تر می آید و باعث تلفات كمتری می شود . زیرا تلفات مستقیماً با جریان ارتباط دارد ولی در عوض بالا بردن زیاد ولتاژ هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد به همین دلیل ولتاژ انتقالی را انتخاب می كنند كه كمترین هزینه ی تجهیزات و كمترین مقدار تلفات انرژی را داشته باشد .

تقسیم بندی یك پست فشار قوی از نظر آرایش :
یك پست فشار قوی را می توان به دو دسته كلی تقسیم بندی نمود :
الف- تجهیزات فشار قوی كه وظیفه انتقال و توزیع انرژی را به عهده دارند .
ب- تجهیزات حفاظتی ، كنترلی و جانبی .
 در پستهای فشار قوی ، تجهیزات فشار قوی معمولاً در فضای باز ( غیر سرپوشیده ) نصب می شوند البته در پستهای 20/63 كیلوولت فیدرهای 20 كیلوولت در اتاق سربسته ای نصب می وشند . تجهیزات حفاظتی كنترلی و جانبی در داخل ساختمان پست نصب می گردند . در پستهای فشار قوی كه وظیفه كاهش ولتاژ را به عهده دارند دو نوع ولتاژ وجود دارد :
1.    ولتاژ ورودی كه به آن H.V ( High Voltage ) گفته می شود .
2.    ولتاژ خروجی كه به آن L.V ( Low Voltage ) می گویند .
تجهیزات خارجی را می توان به دو دسته تقسیم نمود :
1.    بی خط ( L.B )
2.    بی ترانس (T.B  )

?بی خط ( L.B ) شامل این تجهیزات می باشد :
1.    برقگیر
2.    ترانس ولتاژ و لاین تراپ
3.    سكسیونر خط و اِرت
4.    ترانس جریان
5.    بریكر
6.    سكسیونر باس بار
به این مجموعه تجهیزات كه سر راه خطوط خروجی و یا ورودی قرار می گیرند بی خط می گویند .

?بی ترانس ( T.B ) به ترتیب شامل این تجهیزات می باشد :
1.    سكسیونر باس بار
2.    ترانس جریان
3.    بریكر
4.    برقگیر
به این مجموعه از تجهیزات كه ارتباط ترانس با باس بار را برقرار می نمایند بی ترانس گفته می شود . بنابراین تجهیزات فشارقوی كه در یك پست موجود می باشد عبارتند از :
1.    برقگیر
2.    ترانس ولتاژ
3.    لاین تراپ
4.    ترانس جریان
5.    سكسیونر زمین
6.    سكسیونر خط
7.    بریكر
8.    باس بار
9.    ترانس قدرت
10.    ترانس مصرف داخلی و زمین ( كمپكت )
11.    كابلهای فشار قوی زیرزمینی
 اتاق فرمان و تجهیزات كنترل ، حفاظتی و كمكی :
در ساختمان پست بترتیب شامل این بخش ها می شوند :
1.    اتاق فرمان شامل تابلوهای فرمان و تابلوهای آلارم
2.    اتاق حفاظت كه كلیه رله ها و تابلوهای حفاظتی وجود دارد .
3.    اتاق توزیع DC,AC .
4.    اتاق دیزل اضطراری
5.    كلیدخانه 20 كیلوولت .
ممكن است دیزل ژنراتور در پست 63 كیلوولت نباشد ولی در پست 230KV  وجود دارد .

تجهیزات پست
1- برقگیر (LA) :
وسیله ای است كه در پست های فشارقوی در ابتدای خطوط و روی به پست و در طرفین ترانس قدرت نصب می شود و كارش این است كه اختلاف ولتاژهای ناشی از رعد و برق و قطع و وصل های كلید قدرت را به زمین متصل می كند تا ولتاژ زیاد به تجهیزات صدمه ای وارد نكند و معمولاً دارای كنتوری می باشد كه هر شش ماه یك بار كنتورهای مربوط هر سه فاز مربوط به یك خط را با هم مقایسه می كنیم تا ببینیم اگر فازهای مختلف اختلاف زیادی با هم دارند باید فوراً مراتب را گزارش دهیم .

انواع برقگیر :
1.    برقگیر گلوله ای ( جرقه ای )
2.    برقگیر آرماتور ( سافی شكل ) بیشتر روی بوشینگ ترانس نصب می شود .
3.    برقگیر لوله ای ( میله ای )
4.    برقگیر مقاومتی

شكل یا دیاگرام تك خطی برقگیر به صورت                      نمایش داده می شود و با LA كه مخفف Lightning Arester   می باشد .

2- ترانس ولتاژ :
ساختمان ترانس ولتاژ  تشكیل شده است از سیم پیچ اولیه كه به فضارقوی وصل می شود و سیم پیچ ثانویه و هسته آهنی و مقداری مواد و كاغذهای عایقی كه این مجموعه داخل محفظه اصلی قرار دارند بعضی از ترانس های ولتاژ در داخل روغن قرار دارند و بعضی دیگر از عایقهای خشك در ساختمان آنها استفاده شده است .
كارترانس این است كه ولتاژهای فشارقوی را به ولتاژ 100 و یا  110 ولت تبدیل می نماید كه توسط كابل های فشار ضعیف از ترمینال ترانس ولتاژ به داخل اتاق فرمان و اتاق رله هدایت می شوند كه برای منظورهای زیر استفاده می شود :
1.    استفاده از ولتاژ ضعیف شده (100 و یا 110 ولت ) برای واتمترها ، كنتورها ، مدارهای اینترلاك ، مگاواتمترها ، مگاوارمترها و دستگاه های سنكرون .
2.    از این ولتاژ برای رله ی دیستانس ، رله های ولتاژی و رله های جهت دار استفاده می شود .
ترانس ولتاژ هر خط خروجی یا ورودی ، باس بار و یا ترانس برای دستگاههای اندازه گیری و حفاظت همان خط استفاده می شود یعنی هر بی خط و یا بی ترانس ، ترانس ولتاژهای مخصوص به خود را دارند .
ولتاژ ثانویه ترانس ولتاژ كه به داخل اتاق فرمان هدایت می شود ممكن است به هر دلیلی مثلاً اتصالی از مدار خارج شود و آلارم در اتاق فرمان به عنوان قطع AC می باشد و ما سریعاً باید برویم و فیوز مربوطه را وصل كنیم البته در صورت قطع فیوز مدارات مربوط به ولت متر و مگاوارمتر و مگاواتمتر خط و یا بی ترانس نیز قطع می گردند . ترانس هایی كه از خازن برای كاهش ولتاژ استفاده شده به نام C.V.T و در ترانس هایی كه از خازن استفاده نشده P.T یا V.T  می گویند.

 P.T یا V.T

C.V.T

3
3
3
3
3

سكسیونر :
كلیدی است كه برای قطع و وصل مدار در صورتی كه جریان از آن مدار عبور نكند به كار می رود زیرا در مدار سكسیونر هیچ گونه خاموش كننده ای تعبیه نشده است و در اصل كلید نیست بلكه یك قطع كننده مكانیكی و یا وصل كننده ی مكانیكی می باشد كه می توان با آن در صورتی كه سكسیونر تحت ولتاژ است ولی تحت جریان نیست فرمان وصل داد .
انواع سكسیونر از نظر شكل :
1.    سكسیونر افقی كه دارای 2 بازو می باشد
2.    سكسیونر افقی سه پایه كه پایه ی وسط وظیفه ی فرمان دادن را دارد .
3.    سكسیونر عمودی
4.    سكسیونرهای پانتوگراف یا قیچی ای
علاوه بر قسمتهای مكانیكی كه در سكسیونر تعبیه شده برای عمل قطع و وصل مثل :
1.    كنتاكتهای انگشتی و مچی
2.    مقره
3.    مكانیزم وارد كردن نیرو كه شامل گیربكس و اهرمهای انتقال نیرو
4.    سوئیچهای كمكی كه كارشان این است كه در صورت تغییر وضعیت سكسیونر از طریق كنتاكتهای الكتریكی و توسط كابل به اتاق فرمان سیگنال را انتقال می دهند و وضعیت قطع یا وصل را به ما نشان می دهند .
5.    قسمت اینترلاك برای این منظور است كه اپراتور فرمان غلط ندهد مثلاً تا بریكر بسته است به سكسیونر سرخط نمی توان فرمان داد و در صورتی كه ما بخواهیم سكسیونر را قطع كنیم باید بریكر قبلاً قطع و در اتاق فرمان نیز كلید مربوط به اینترلاك در حالتOn  بیاید تا ما بتوانیم سكسیونر را باز كنیم بعد از اتمام كار و بستن بریكر و سكسیونر باید كلید اینترلاك در حالت Off قرار گیرد و علامت اختصاری سكسیونر          و Disconection Swich  یا D.S مشخص می شود .
 و عدد 3 یا 0 از آخر مثلاً 6053 یا 6051

سكسیونر و اِرت :
این سكسیونر شبیه سكسیونر سرخط یا باس بار می باشد و كارش متفاوت است به این صورت كه تا سكسیونر سرخط باز نباشد نمی توان سكسیونر اِرت را بست در بعضی از سكسیونرهای اِرت اینترلاكی وجود دارد كه در صورت برقرار بودن خط نتوان سكسیونر اِرت را بست و دارای وضعیتی در اتاق فرمان می باشد كه آیا سكسیونر وصل می باشد یا نه كه با علامت         مشخص می شود و عدد 9 از آخر 6059

ترانس جریان ( C.T ) :
ترانس جریان:
ساختمان این وسیله به این صورت است كه دارای :
1.    سیم پیچ اولیه
2.    سیم پیچ ثانویه
3.    هسته
4.    كاذها و مواد عایقی
5.    ترمینال ثانویه
6.    محفظه ی بیرونی ( در مورد ترانس جریان هایی كه در محیط باز نصب می شوند محفظه ی بیرونی به صورت مقره های بشقاب مانند است و در  ترانس جریان هایی كه در محیط بسته نصب می شوند محفظه ی بیرونی بشكل ساده است .)
7.    قسمتی كه سیم فشارقوی به آن متصل است كلیه ی قسمتهای داخلی ترانس جریان در داخل روغن قرار دارد البته در بعضی از نرانس های جریان در ساختمان آنها روغن استفاده نشده است و دارای عایق خشك می باشند البته ترانس هایی كه دارای روغن عایق می باشند دارای شیشه ای به عنوان روغن نما می باشند .
كارترانس جریان :
معمولاً شبكه های انتقال انرژی كه وارد پست می شوند دارای جریانهای زیادی می باشند و ترانس جریان كارش اینست كه جریانهای زیاد را با یك نسبت معینی به جریانهای كمی تبدیل نماید مثلاً 300/5A ثانویه ی ترانس جریان توسط كابلهای فشار ضعیف به داخل پست منتقل شده و به این دستگاهها وصل می شوند :
1.    آمپرمتر
2.    مگاوات متر
3.    مگاوارمتر
4.    كنتورها
5.    كلیه رله های جریانی پست شامل دیستانس، اضافه جریان ، اضافه جریان جهتی و غیره .
هیچوقت نباید مدار ثانویه ترانس جریان باز باشد .
علامت اختصاری ترانس جریان
       
C.T( Circuit Transformer)

بریكر :
وسیله ای است كه در پست های فشار قوی جهت قطع و وصل جریانهای الكتریكی در حالت عادی شبكه و یا در حالت اتصالی در سیستمهای قدرت بكار برده می شود .
به طوركلی هر كلید به دو قسمت اساسی تقسیم می گردد :
1.    قسمت برقدار یا قسمتی كه وظیفه ی قطع جریان را به عهده دارد .
2.    قسمتی كه انرژی لازم را جهت قطع و وصل به عهده دارد .
در قسمت قطع و وصل مكانیزم هایی جهت خاموش كردن جرقه به شرح زیر می باشد :
1.    روغن (Oil)
2.    گاز (SF6)
3.    خلأ (Vacuum)
4.    هوا (Air)
در قسمت مكانیزم های عملكرد برای بریكر 1- فنری 2- هیدرولیك ( توسط فشار روغن ) 3- پنوماتیك ( توسط فشار هوا ) می باشد .
انواع بریكرها از نظر طریقه ی نصب به دو قسمت ثابت و كشویی تقسیم می شوند .
كلیه ی كلیدها از 3 طریق فرمان می گیرند :
1.    از طریق رله های حفاظتی كه در صورتیكه اتصالی در شبكه پیش بیاید رله ی حفاظتی مربوطه عمل نموده و اتوماتیك به كلید فرمان داده و كلید را قطع می نماید .
2.    از طریق فرمان از راه دور یا نزدیك به صورت اتوماتیك Local , Remote
3.    از طریق مكانیكی كه با فشار دكمه ای كه به اهرمهای مكانیكی متصل می باشد باعث قع و یا وصل كلید میشود .

شكل اختصاری بریكر
        یا
C.B( Circuit Breaker )       

باسبار ( شینه ) :
محل جمع و پخش انرژی را شینه می گویند و محلی است كه كلیه جریانهای ورودی و خروجی به آن در آن نقطه ، صفر می باشد . باس بارهاها یا به صورت سیم آلومینیوم یه به صورت شمش مسی یا به صورت لوله می باشد كه به مقره های اتكایی متصل هستند . و به صورت شكل زیر می باشد .

B (BusBar)

انواع باس بارها :
1.    باس بار ساده
1.1.    باس بار ساده جداشدنی با سكسیونر باسكشن
1.2.    باس بار ساده جداشدنی با بریكر
1.3.    باس بار ساده جداشدنی با بریكر و دو سكسیونر
2.    باس بار اصلی انتقالی
3.    باس بار اصلی انتقالی با كلید تقسیم كننده
4.    باس بار دوبل (دوبل باس بار)
5.    باس بار 5/1 كلیدی
6.    باس بار 3 كلیدی
7.    باس بار تركیبی
8.    باس بار حلقوی
كه هر كدام از این باس بارها دستورالعمل مانور مخصوص به خود را دارا می باشد .

ترانسفورماتور قدرت:
ترانسفورماتورها از اجزای اصلی پست و یكی از گرانقیمت ترین اجزاء پست می باشند كار ترانسفورماتور قدرت برای تبدیل ولتاژ از یك سطح به سطح دیگری می باشد در پست های انتقال وظیفه ی ترانس كاهش ولتاژ می باشد . هر ترانسفورماتور قدرت بطوركلی با دو مشخصه معرفی می گردد :
?    نسبت تبدیل كه مثلاً ترانس 230/63KV است یا 63/20KV كه معمولاً با ولتاژ بزرگتر شناسایی می شود .
?    قدرت ترانسفورماتور كه بر حسب مگاوات آمپر می باشد . (Mva) ( Yn/? 11)

ساختمان ترانسفورماتور :
1.    هسته
2.    سیم پیچ اولیه
3.    سیم پیچ ثانویه
4.    تانك اصلی
5.    روغن
6.    بوشینگ و متعلقات جانبی
7.    تپ چنجر
حفاظت های مكانیكی ترانس :
1.    رله ی بوفهلتس
2.    رله ی فشاری
3.    رله ی حفاظتی تپ چنجر

ترانسفورماتورهای مصرف داخلی و زیگزاگ:
 ( كه به صورت كمپكت نیز ساخته می شوند )
این ترانسفورماتورها در قدرت های كم ساخته می شوند و معمولاً در پستهای 63/20KV مقدار ولتاژ 20KV را به 400 ولت تبدیل می كنند و معمولاً حداكثر قدرت آنها 500Mva می باشد معمولاً تمام متعلقات ترانس را دارند بجز تپ چنجر و فن .
ترانسفورماتور زمین ، چون در طرف ترانسفورماتور قدرت Y/? در طرف ثانویه آن اتصال مثلث است و نقطه ی صفری وجود ندارد بنابراین از ترانسفورماتور زمین كه به صورت زیگزاگ پیچیده شده برای ایجاد نوتر مصنوعی استفاده می كنند .

كمكی(?Yn 11)

زیگزاگ Zn

كمپكت   ZnYn11
خازن ها :
خازن ها معمولاً در پستهای 63/20KV مورد استفاده قرار می گیرند ولتاژ كار آنها 20KV می باشد و به دو صورت در پستها نصب می شوند :
1.    زمینی كه اطراف آنها دارای فش می باشد .
2.    بر روی پایه های فلزی در ارتفاع مناسبی نصب می شوند
كار خازن ها در پستهای فشارقوی كاهش بار رأكتیو است بدین معنی جریان رأكتیوی برخلاف جریان رأكتیو شبكه ، به شبكه تزریق می كند و باعث كاهش بار رأكتیو شبكه در نتیجه افزایش ولتاژ می شود باید توجه داشت كه نقش خازن ها تنها برای افزایش ولتاژ نمی باشد بلكه باعث كاهش بار رأكتیو ترانس ها و خطوط شده و ظرفیت ترانس ها توسط بار رأكتیو اشغال نمی باشد زیرا بار رأكتیو علاوه بر اینكه باعث افت ولتاژ می شود تلفات شبكه را هم بالا می برد . در هر پست دارای یك یا چند سری خازن است كه معمولاً روی هر سری یا هر واحد دارای كلید مخصوص و هود دستگاه خازن توسط المنت فیوزی محافظت می شود .

Capacitor
رأكتور :
رأكتورها ساختمانی شبیه به ترانس های قدرت دارند (رأكتورها كه در شبكه برق غرب موجود می باشند سیستم خنك كننده و فن ندارند ) با این تفاوت كه دارای یك سیم پیچ می باشند .علت كاربرد رأكتور در پستهای فشار قوی این است كه :
 خطوطی كه دارای خطوط ولتاژ بالا ( معمولاً 230 كیلوولت و بالاتر ) و طول زیاد می باشند اگر بار كمی از آنها كشیده شود به علت خاصیت خازنی خط ولتاژ انتهای خط بالا می رود و رأكتورها را در انتهای خط (معمولاً در پست های 230 كیلوولت ) و در طرف 20 كیلوولت نصب می نماید و باعث كاهش ولتاژ می شود معمولاً رأكتور به سیم پیچ سوم ترانس های 63/230 كیلوولت متصل می شود و باعث تزریق جریان رأكتیو به شبكه شده و تا حدی خاصیت خازنی خط را خنثی می نماید و باعث كاهش ولتاژ می شود .
در خازن ها این كار خازن باعث افزایش ولتاژ و اصلاح ضریب قدرت بود .
علامت رأكتور
 
 
بریكرهای 20KV :
این نوع بریكرها در پست های 20/63 كیلوولت نصب می شوند و دارای ساختمانی شبیه به سایر بریكرها می باشند با این تفاوت كه این نوع از بریكرها قابل جابه جایی می باشند بر روی ارابه نصب شده اند و علاوه بر اینكه نقش بریكر را بر عهده دارند وظیفه ی سكسیونر را نیز به عهده دارند :
1.    مكانیزم عملكرد این نوع بریكرها فنری می باشد و خاموش كننده جرقه در آنها روغنی ، گاز SF6 نیز می باشد .
2.    در این نوع بریكرها موتور وظیفه شارژ فنر را به عهده دارد و در صورتی كه موتور و یا مدار آن از كار بیافتد ابتدا باید بررسی نمائیم كه فیوز موتور نسوخته باشد در غیراینصورت توسط دسته های مخصوص میتوان اقدام به شارژ دستی نمود معمولاً این نوع بریكرها علاوه براینكه از راه دور ( داخل اتاق فرمان ) و از راه نزدیك ( بروی تابلوی بریكر ) فرمان الكتریكی می گیرند دكمه هایی نیز برای فرمان الكتریكی تعبیه شده است و در صورتی كه فرمان الكتریكی دچار مشكل شده باشد میتوان از فرمان الكتریكی استفاده نمود.
3.    به دلیل اینكه این نوع از بریكرها نقش سكسیونر را نیز بعهده دارند دارای اینترلاكهای مكانیكی و الكتریكی مخصوص به خود می باشد بدین معنی زمانی كه بریكر وصل است و در داخل سلول مربوطه قرار دارد اینترلاك اجازه نمی دهد كه بریكر را از داخل سلول بیرون بكشیم و یا برعكس زمانی كه بریكر خارج از سلول است و در حالت وصل است اینترلاك اجازه نمی دهد بریكر را داخل سلول نمائیم و در هر دو حالت باید بریكر را قطع نمائیم و سپس اقدام به بیرون آوردن و یا جا زدن بریكر به داخل سلول نمائیم.
4.    زمانی كه می خواهیم بریكر را از داخل سلول بیرون بكشیم معمولاً روی تابلوی سلول سه عدد لامپ كوچك وجود دارد در صورتی كه هر سه لامپ روشن باشند مشخص است كه این بریكر هر سه پل آن وصل است و اگر یكی از لامپها روشن باشد به این معنی است كه دو پل بریكر قطع شده و یكی از آنها وصل است .
به خاطر اینكه از هر گونه حادثه جلوگیری بعمل آوریم بریكرهای 20 كیلوات ترانس ها را قطع می كنیم ( اگر بریكر مربوط به شینه 20 كیلووات در پست وجود داشته باشد كافیست كه بریكر شینه را قطع كرده سپس بریكر ترانس كه در طرفی قرار دارد كه بریكر معیوب وجود دارد را قطع نمائیم و بعد از اینكه از خاموش شدن چراغ مذكور مطمئن شدیم بریكر را از داخل سلول بیرون آورده وضعیت پست را عادی می كنیم و از جا زدن بریكر موردنظر اجتناب نموده و مراتب را سریعاً گزارش می نمائیم.)
5.    در داخل سلول بریكر سكسیونر ارتی وجود دارد اگر آنرا ببندیم در مورد خطوط خروجی باعث ارت خط می شود . و در مورد سلول ترانس باعث ارت ترانس می شود و در مورد سلول ترانس باعث ارت طرف 20 كیلووات ترانس می شود . این سكسیونر نیز اینترلاكی دارد و در صورتی كه بریكر داخل سلول باشد اجازه ارت شدن نمی دهد و اگر سكسیونر ارت بسته باشد و بخواهیم بریكر را داخل سلول نمائیم اینترلاك مربوطه از این عمل ممانعت بعمل می آورد و در مورد سكسیونر ارت ترانس اینترلاك ، زمانی اجازه ارت را می دهد كه علاوه بر اینكه بریكر مربوطه خارج از سلول است ترانس مورد نظر هم باید بی برق باشد .
ما باید همیشه توجه داشته باشیم كه ممكن است اینترلاكها درست كار نكنند ما باید كار خود را بترتیب و دقیق انجام دهیم .

باطریخانه ، توزیع DC,AC :
در پستهای فشارقوی معمولاً تغذیه رله های حفاظتی ، سیستمهای ایندیكیشن ، سیستمهای سنكرونایزینك و سیستمهای اینترلاك معمولاً از منبع DC می باشد DC هر پست شامل چند سری باطری می باشد كه به صورت سری به یكدیگر متصل شده و مجموعاً ولتاژ 110 یا در برخی از پست ها ولتاژ 127 ولت را فراهم می نمایند .
به خاطر اینكه انرژی ذخیره شده در باطریها محدود می باشد و بعد از مدتی خالی می شوند به همین دلیل همواره یك دستگاه باطری شارژ با باطری ها به صورت موازی قرار می گیرد و باعث شارژ باطریها می شود .
در اینصورت ولتاژ باطری شارژ توسط 380 ولت AC مصرف داخلی تأمین شده و توسط ترانس به 110 ولت و توسط مداراتی كه در داخل باطری شارژر می باشد به ولتاژ DC تبدیل می شود كه در صورتی كه باطری شارژر از مدار خارج شود با ولتاژ AC ما قطع شود باطری شارژر نیز از مدار خارج می شود كه در نتیجه باطریها برای مدت زمانی كوتاه وظیفه ی تأمین ولتاژ DC رله ها و ... را به عهده می گیرند .

باطریها در پست دو نوع هستند :
1.    اسیدی ( الكترولیت داخل آن اسید رقیق شده باشد )
2.    بازی ( معمولاً محلول پتاس )
?    ضمناً غلظت باطری های اسیدی به طور نرمال حدود 21/1 می باشد.
?    ولتاژ DC برای هر پست از اهمیت حیاتی برخوردار است و هیچگاه نباید این ولتاژ DC را از دست دهیم اگر زمانی در پست ولتاژ DC قطع شد ابتدا باید مسیر تغذیه بررسی شود تا اگر فیوزی سوخته و یا كلید فیوزی قطع شده است سریعاً باید تعمیر گردد در غیر اینصورت مراتب فوراً به دیسپاچینگ گزارش شود .
?    در صورتی كه ولتاژ DC پست را از دست دادیم می توان به مركز كنترل پیشنهاد داد كه ترانس های پست را خارج نمود و این كار را نكنیم چون هیچ حفاظتی برای ترانس و خطهای ما وجود ندارد باعث صدمه و خسارات جبران ناپذیری می شود .


توزیع AC :

كنترل ، حفاظت و آلارمها :
اتاق فرمان :
در یك اتاق فرمان تعداد زیادی تابلو وجود دارد بطوركلی تابلوها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند :
1.    تابلوهای فشارقوی
2.    تابلوهای فشارضعیف
مفهوم این دسته بندی این است كه كلیه تابلوهای كنترل حفاظت و آلارم پست ها برای قسمت های فشارقوی و فشارضعیف از یكدیگر مجزا می باشند مثلاً در پستهای فشارقوی 20/63 كیلوولت ، تابلوی مربوط به قسمت 63 كیلوولت جدا می باشد.
در هر صورت تابلوها از نظر نوع و كاربرد جدا از اینكه مربوط به قسمت فشارقوی و یا قسمت فشارضعیف است به پنج دسته اصلی تقسیم می شوند :
1- تابلوهای كنترل (+W):
معمولاً هر خط ورودی یا خروجی و یا ترانسفورماتور قدرت دارای تابلوهای مخصوص به خود می باشد بر روی هر تابلوی كنترل وسایلی نصب شده كه به شرح هر كدام می پردازیم :
‌أ-    میمیك دیاگرام : عبارت است از تسمه های رنگی ( نوارهای رنگی ) بر روی تابلوهای كنترل نصب می شود و نحوه ی ارتباط خطوط و به باسبار و آرایش باسبار را نشان می دهد معمولاً قسمت های فشارقوی و فشارضعیف هركدام با رنگ بخصوصی مشخص می گردند .
‌ب-    كلیدهای قطع و وصل : بر روی تابلوهای كنترل كلیدهایی جهت فرمان به بریكرها و سكسیونرهایی كه از راه دور فرمان می گیرند وجود دارد .
‌ج-    ایندیكیشن : وضعیت بریكرها و سكسیونرها از لحاظ باز و یا بسته بودن توسط چراغ و یا نشاندهنده های دیگر مشخص می گردد و در صورت وصل یا چراغ وصل یا قطع و یا چشمك زن می باشد .
‌د-    وسایل اندازه گیری شامل : ولت متر ، آمپرمتر ، مگاواتمتر ، مگاوارمتر می باشد كه بر روی هر تابلوی كنترل وجود دارد و هر بی خط و یا ترانس وسایل اندازه گیری مربوط خود را دارا می باشد . در كنار ولتمترها و یا آمپرمترها كلیدی وجود دارد به اسم سلكتورولت یا سلكتورآمپر كه توسط آن می توان ولت   یا   را اندازه گیری نمود و در مورد آمپرمتر جریان هر فاز را نشان می دهد ...
مهمترین اصطلاحات بكار رفته در پستهای فشار قوی :
    A
    دریافت كردن، قبول كردن،وقتی آلارم ظاهر می شود با    ACCEPTANCE
     فشار این دكمه ثابت می شود .
    جریان یا ولتاژ متناوب    A.C
    هوا    AIR
    فشار هوا پایین است – در مورد بریكر بادی     AIR PREEURE LOW
    اخطار-هشدار    ALARM
    آمپرمتر    AMMETER
    جرقه    ARC   
    اتوماتیك-خودكار    AUTOMATIC
    كمكی – جانبی    AUXILARY
    رله ی كمكی    AUXILARY RELAY
    كلید یا سوئیچ كمكی– در بریكرها و سكسیونرها بكار می رود    AUXILARY SWITCH
    ترانس مصرف داخلی    AUXILARY SERVICE
    ترانس مصرف خارجی     AUXILARY TRANSFORMER
    B
    پشتیبان    BACKUP
    حفاظت پشتیبان    BACKUP PROTECTION
    باطری    BATTERY
    ولتاژ باطری افت نموده      BATTERY VOLTAGE DROP
    ولتاژ باطری پائین است     BATTERY VOLTAGE TOO LOW
    زنگ    BELL
    مسدود شدن     BLOCK
    بوخهلتس- رله ی حفاظتی ترانسفورماتور    BUCHHOLZ
    باس بار- محل ارتباط خطوط خروجی یا ورودی    BS-BUSBAR
    بوشینگ- وسیله ای در ترانسفورماتور     BUSHING
       جهت ارتباط خروجی ترانس با سیم پیچ ها
    دور زدن-حذف كردن مداری-مثلاً سكسیونر باس پاس    BAYPASS
    سكسیونری است كه مسیر الكتریكی بریكر را دور می زند و یا حذف می كند .
    C
    كابل    CABLE
    خازن    CAPACITOR
    بریكر-دژنگتور    C.B
    این آلارم زمانی ظاهر می شود كه هر سه پل     C.B POLE OUT OF STEP
    وصل و یا قطع نباشد یعنی یكی یا دو تا از پلها با وضعیت پل دیگر فرق دارد .
    فشار گاز SF6 كم شده است و نیاز به تزریق گاز دارد     C.B REFIL SF6 GASS
    شارژر- دستگاهی كه باطریها را شارژ می كند ( پر می كند )    CHARGER
    تغییر حالت دادن    CHANG OVER
    كلید یا سوئیچی كه تغییر حالت می دهد     CHANG OVER SWITCH
    مدار الكتریكی     CIRCUIT
    مدارشكن-دژنگتور-بریكر-كلیدفشارقوی    CIRCUIT BREAKER
    وصل – وصل كردن- بستن    CLOSE
    خنك كردن    COLLING
    مشترك    COMMON
    كنترل    CONTROL
    تابلو كنترل    CONTROL BOARD
    كنتور-شمارنده    COUNTER
    اتصال    CONNECTION
    سلول    CELL
    كوپلینگ – جفت كردن-اتصال دو باس بار به همدیگر    COUPLING
    كمپرسور-وسیله ای برای ایجاد فشار هوا    COMPRESSOR
D
    جریان ولتاژ مستقیم    D.C
    ثابت-غیرقابل تغییر- معین    DEFINT
    تأخیر    DEALY
    نقشه ( الكتریكی )    DIAGRAM
    دیزل (موتور دیزل)- به ژنراتور اضطراری پست هم گفته میشود     DIESEL
    دیزل یا ژنراتور اضطراری روشن است     DIESEL RUNNING
    تفاوت- اختلاف    DIFFERENT TIAL
    رله ی دیفرانسیل ( برای حفاظت ترانسفورماتور)    DIFFERENTIAL RELAY
    جهت دار    DIRECTIONAL
    تخلیه ( الكتریكی)    DISCHARGE
    جداكننده    DISCONECTOR
    سكسیونر    DISCONECTOR SWITCH
    اختلاف ،این آلارم زمانی ظاهر می شود كه ایندیكشن    DISCREPANCY
    بریكر یا سكسیونر با وضعیت واقعی اختلاف داشته باشد.
    فاصله    DISTANCE
    رله ی دیستانسی (جهت حفاظت خطوط فشارقوی)    DISTANCE RELAY
    توزیع كردن –پخش كردن باز    DISTRIBUTION
    ایراد- اشكال     DISTURBE
E
    زمین     EARTH
    اتصال به زمین    EARTH FAUKT
    زمین كردن    EARTHING
    اضطراری – دارای فوریت    EMERGENCY
    تجهیزات    EQUIPMENT
    اصلی     ESSENTIAL
    واقعه    EVENT
    دستگاهی كه اتفاقات پست (عملكرد رله ها و     EVENT RECORDER
    باز و بسته شدن كلیدها ) را ثبت می كند .
    تحریك    EXCITATION
F
    پنكه-وسیله ی باد زدن در ترانسفورماتور    FAN
    محوطه    FANCE
    روشنائی محوطه    FANCE LIGHTING
    خطا- اتصالی     FAULT
    نشاندهنده ی محل اتصالی-دستگاهی    FAULT LOCATOR
     كه با آن می توان محل تقریبی اتصالی خطوط از پست را مشخص نمود .
    ثبت خطا-دستگاهی كه مشخصات     FAULT RECORDER
    كلیه اتصالی پست و خطوط را ثبت می كند.
    خطا – خطا كردن    FAIL
    دارای خطا- خطا كرده است     FAULTY
    تغذیه كننده-به خطوط ورودی و خروجی پست گفته می شود    FEEDER
    دنبال كننده –پیروی كننده    FOLLOWER
    فركانس    FREQUENCY
    سوخت    FUEL
    فیوز-وسیله ای كه برای حفاظت مدارهای الكتریكی بكارمیرود.    FUSE  ...

لینک کمکی