کاداستر و بررسی نقش آن

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

توجه : این فایل به صورت فایل ورد (Word) ارائه میگردد و قابل تغییر می باشد


کاداستر و بررسی نقش آن دارای 85 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کاداستر و بررسی نقش آن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

مقدمه
سازمان ثبت اسناد و املاك كشور بعنوان یكی از كهن ترین دستگاههای اداری از جمله نهادهای حاكمیتی است كه اعتبار بخشی ، تثبیت و حمایت از حقوق مالكیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه را بر عهده داشته و با مشاركت در تنظیم روابط و مناسبات اقتصادی و اجتماعی شهروندان در جهت استقرار و تقویت عدالت و امنیت اقتصادی و اجتماعی كشور نقش موثری را ایفا می نماید. از طرفی این سازمان به جهت مجموعه وظایف و ماموریتهای قانونی خود در ایجاد بسترهای لازم برای توسعه اقتصادی و اجتماعی كشور نقش بسزایی داشته و به نوعی می توان ثبت را زمینه ساز توسعه پایدار كشور در نظر گرفت. نظام و ساختار اولیه سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در نوع خود نسبتا" مترقی بوده و از ابتدای تاسیس بخشی از وظایف اجرایی آن بر عهده نهادهای تخصصی مدنی ( دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق ) گذشته شده است . این دفاتر دارای استقلال مالی بوده و بصورت خصوصی اداره می شوند . اما انتخاب و گزینش سر دفتران (مدیریت دفاتر) توسط سازمان انجام می گیرد و همه فعالیتهای آنها منطبق بر قوانین مربوطه و تحت نظارت و مطابق با چهارچوب و سیاستهای ابلاغی از سوی سازمان و واحدهای ثبتی انجام می شود.
مرور سریع برنامه چهارم توسعه كشور حاكی از آن است كه در این برنامه تكالیف مهم و زیادی بر عهده سازمان سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گذاشته شده است ، كه بیانگر نقش مهم سازمان در توسعه پایدار كشور و ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی میباشد. صدور اسناد مالكیت اراضی كشاورزی و بافت مسكونی روستایی ، طراحی نظام جامع حقوق مالكیت معنوی در سطح ملی و بین الملی ، تهیه پایگاه اطلاعات مكانی و مالكیتی و نوسازی و مكانیزاسیون ثبت به منظور ارتقاء اثربخشی آن از جمله تكالیف مربوط به سازمان ثبت در برنامه چهارم توسعه می باشد.
در برنامه دوم توسعه قضایی نیز به اهدافی از قبیل پیش گیری از وقوع جرم و ایجاد بهداشت قضایی ، احیای حقوق عامه ، افزایش دسترسی به عدالت ، بهره مندی از سرعت ، دقت و صحت به منظور ارائه بهتر خدمات و افزایش رضایتمندی مردم از طریق بكارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و اصلاح ساختار اداری و قضایی و افزایش نهادهای مدنی تخصصی و بهره مندی از مشاركتهای مردمی توجه ویژه ای شده و سازمان های تابعه و از جمله سازمان ثبت موظف به اجرای آنها شده اند .
سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در حال حاضر دارای 382 واحد ثبتی ( به طور متوسط به ازاء هر 000 180 نفر یك واحد ثبتی ) در سراسر كشور بوده و جمعا" 7714 نفر پرسنل در بخش های ستادی و اجرایی آن مشغول بكار هستند كه با توجه به ساختار تشكیلاتی مصوب سازمان ، در حال حاضر قریب به 33 درصد از پستهای سازمانی خالی هستند . تحلیل آماری نشان می دهد به ازاء هر صد هزار نفر جمعیت كشور جمعا" 5/10 نفر كارمند ثبتی وجود دارد . همچنین در سراسر كشور 3198 دفتر ازدواج و طلاق و تعداد 3256 دفتر خانه اسناد رسمی دایر بوده و تحت نظارت سازمان ، خدمات مرتبط به امور ثبتی را به مردم ارائه می كنند .
بررسی آماری ساختار و تركیب نیروی انسانی سازمان نشان می دهد كه از مجموع 7714 نفر پرسنل موجود ، 3/65 درصد آنها بصورت استخدام رسمی ، 7/29 درصد پیمانی و 5 درصد نیز بصورت قراردادی با سازمان همكاری می كنند . همچنین از لحاظ شاخص تحصیلات 6/9 درصد پرسنل دارای مدرك تحصیلی زیر دیپلم ، 5/40 درصد دیپلم ، 6/9 درصد فوق دیپلم و 3/40 درصد دارای مدرك لیسانس و بالاتر هستند . در ضمن نسبت شاغلین زن به مرد در سازمان 1 به 4 می باشد . تركیب سابقه خدمتی پرسنل سازمان نیز بیانگر معضلاتی در این بخش می باشد. بعبارت دیگر 5/46 درصد از پرسنل سازمان كمتر از 10 سال سابقه دارند ، 40 درصد بین 10 تا 20 سال ، 5/9 در صد 20 تا 30 سال و 4 درصد از شاغلین سازمان نیز دارای بیش از 30 سال سابقه هستند . همانطور كه ملاحظه می گردد به سبب عدم جذب نیروی انسانی در فاصله سالهای دهه 60 تا اول دهه 70 خلاء جدی میان سنین خدمتی نزدیك به سن بازنشستگی و بالاتر از آن با سنین میانی و ابتدایی خدمت بروز كرده و این مسئله باعث شده است در ارتقاء طبیعی كاركنان در مسیر شغلی آنها خلل ایجاد شود .
علیرغم ثابت ماندن نسبی پستهای سازمانی و همچنین رشد محدود نیروی انسانی به نسبت سالهای قبل از انقلاب رشد فعالیتها و تقاضاهای خدمات ثبتی بسیار سریع و قابل توجه بوده است . هم اكنون قریب به 21 میلیون پرونده ثبتی ملكی در سراسر كشور از ابتدای فعالیت سازمان تشكیل گردیده كه به جهت ماهیت پرونده های ثبتی هیچوقت مختومه نمی شوند . در ضمن نرخ رشد پرونده ها در سالهای اخیر نیز سالیانه بیش از 5 درصد( 1200000 پرونده در سال) بوده است . با توجه به شاخص های مثبت توسعه ای كشور از جمله افزایش فعالیتهای اقتصادی مردم ، رشد فرهنگ مالكیت گرایی و افزایش بورس بازی زمین و مستغلات ، رشد جمعیت و توسعه تقسیمات كشوری ، افزایش دفاتر اسناد رسمی (كه باعث افزایش فعالیتهای نظارتی و هدایتی سازمان شده است) ، تشدید فعالیت و حضور در معاهدات بین المللی از جمله عضویت در WIPO و بسیاری عوامل دیگر ، باعث شده است در سالهای گذشته حجم فعالیتهای سازمان رشد قابل توجه ای داشته باشد .
به بیان آماری ضریب افزایش حجم فعالیتهای سازمان در پنج سال گذشته بطور متوسط سالانه بیش از 20 درصد رشد را نشان می دهد . بعنوان مثال در بخش صدور اسناد مالكیت كه عمده ترین فعالیت سازمان محسوب می شود ، در سال 1379 بالغ بر 697477 فقره و در سال 1383 افزون بر 1301386 فقره سند مالكیت شهری در واحدهای ثبتی سراسر كشور صادر شده است ( حدودا" 20 درصد رشد بطور سالیانه) و این در حالیستكه علاوه بر رشد طبیعی فعالیتهای سازمان ، افزوده شدن تكالیف جدید برای سازمان از جمله تكالیف برنامه چهارم توسعه كشور شامل مواد 18و 133 در خصوص صدور اسناد مالكیت برای اراضی مسكونی و غیر مسكونی روستاها كه خود به خود جمعیت متقاضی ثبتی را به دو برابر میزان فعلی افزایش می دهد ، شاهد افزایش تصاعدی تقاضاهای خدمات ثبتی خواهیم بود . بنابراین سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در شرایط فعلی یكی از پر ارباب رجوع ترین دستگاههای اجرایی كشور محسوب می شود و این روند در آینده نیز با شدت بیشتری ادامه پیدا خواهد كرد و در صورت عدم چاره اندیشی درست و در غیاب حمایت و پشتیبانی دولت حتی شاهد بحران در این زمینه خواهیم بود .
مدیریت جدید سازمان كه تقریبا" از اواسط سال 1383 مسوولیت اداره و راهبری سازمان را بر عهده گرفته است ، به منظور حل مشكلات و معضلات موجود ، پاسخگویی موثر به خواسته ها و نیازمندیهای مردم و پیشگیری از بحران فوق الذكر و با ملاحظه اهداف آرمانی مندرج در سند چشم انداز بیست ساله و مسوولیت ها و تكالیف در نظر گرفته شده در برنامه چهارم توسعه افتصادی , اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین در نظر گرفتن اهداف ، برنامه ها و سیاستهای تعیین شده در برنامه پنج ساله دوم توسعه قضایی (كه به چشم‌اندازهای سرعت، دقت و صحت در رسیدگی به پرونده‌ها تاكید داشته و استفاده از منابع انسانی مسوولیت‌پذیر، آگاه و كارآمد و جلب مشاركتهای مردمی و نهادهای شبه ‌قضایی برای رسیدگی به پرونده‌ها با به كارگیری فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات را توصیه می نماید ) ، چشم انداز و اولین برنامه راهبردی خود را تدوین و به تصویب ریاست محترم قوه قضاییه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور رسانده است. در ضمن به منظور اجرایی كردن برنامه راهبردی سازمان ، برنامه جامع عملیات مدیریت راهبردی سازمان نیز تهیه و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه شده است .
محور برنامه راهبردی پنج ساله سازمان ، تحقق و استقرار ثبت نوین و الكترونیكی به منظور ارائه بهترین خدمات ثبتی به مردم است . به منظور فراهم سازی زمینه های لازم جهت اجرای موفقیت آمیز برنامه راهبردی سازمان و در قالب برنامه های كوتاه مدت ، مدیریت سازمان در طول سال اول مسوولیت خود در اداره سازمان ، اقدامات و فعالیتهای مهمی را انجام داده است که عناوین این برنامه ها و اقدامات اجرایی در انتهای این گزارش ( پیوست یک گزارش ) آورده شده است .
در ادامه این گزارش ، عملکرد سازمان در شش ماهه دوم سال 1384 که به گونه ای استمرار فعالیتهای توسعه ای و تحول گرایانه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد به صورت خلاصه و اجمالی آورده خواهد شد. لازم به ذکر است که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال 1385 ، توسعه و پیاده سازی "نظام ثبت رایانه ای" را مهمترین هدف سازمانی خود در نظر گرفته است. ثبت رایانه ای بعد از مرحله اولیه "بستر سازی و ایجاد آمادگی های لازم سازمانی و فرهنگی" ، دومین مرحله از فرآیند اصلاح سیستم ثبت اسناد و املاک کشور بوده و پیش نیاز اجرای "طرح ملی ایجاد نظام جامع ثبت نوین و الکترونیکی" خواهد بود .
در خاتمه ضمن تشكر و سپاسگزاری از توجه خاص حضرتعالی نسبت به توسعه و رشد و شكوفایی سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ، استدعا دارد این سازمان را مستظهر به حمایتها و پشتیبانی های حكیمانه خود در مسیر توسعه قضایی ، توسعه پایدار كشور و خدمت به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران بفرمایید .

1- اهداف راهبردی سازمان
مدیریت سازمان اهداف راهبردی خود را در دو حوزه به شرح زیر تقسیم بندی و سعی کرده است در راستای تحقق آنها فعالیتهای توسعه ای و برنامه ریزی شده ای را به مرحله اجرا بگذارد .
الف- اهداف استراتژیك محوری ( حوزه هایی برای توسعه سازمان ‌)
این اهداف ناظر بر توسعه واقعی سازمان بوده و چشم انداز ترسیم شده برای سازمان در برنامه راهبردی را محقق می سازند . این اهداف تا پایان برنامه راهبردی مبنای برنامه ریزی و فعالیت واحدهای سازمانی خواهد بود . همچنین برای عملی ساختن این اهداف , بررسی ، تحقیق و شناسایی رهیافت ها , راه كارهای و برنامه های مناسب ، پیش نیاز تهیه طرح ها و پروژه های مربوطه خواهد بود .
ترفیع جایگاه سازمان در نزد حاکمیت و افکار عمومی
كاهش تصدی گری سازمان و جلب مشاركتهای مردمی و نهادهای تخصصی
بهبود مستمر سطح كیفی، سهولت و سرعت عمل در ارایه خدمات ثبتی

الكترونیكی كردن ثبت اسناد و املاك كشور
توسعه قلمرو فعالیتهای سازمان و گسترش خدمات ثبتی

اصلاح قوانین و مقررات ثبتی با تاكید بر پیشگیری از وقوع جرم و حمایت از حقوق مردم
كاهش میزان املاك و اراضی ثبت نشده

صیانت و حمایت از حقوق مالكیت ملی و آحاد جامعه در مجامع بین المللی

ب- اهداف كیفی وابسته به وظایف بخشها
منظور از اهداف كیفی وابسته به بخشها ، بهبود متناوب شاخص های عملكردی سازمان در بخش های ستادی ، پشتببانی و اجرایی است . هر كدام از این اهداف متناظر با یك یا چند واحد سازمانی ستادی یا اجرایی بوده و به وسیله طراحی و اجرای متناوب و مستمر طرحها و برنامه های مناسب محقق خواهند شد .
ارتقاء و توسعه كیفی نظام مدیریتی سازمان
ایجاد نظام بازرسی و نظارتی كارآمد و اثر بخش به منظور نظارت بر حسن جریان امور
توسعه و نگهداری منابع نیروی انسانی شامل امور برنامه ریزی ، جذب و سازماندهی نیروی انسانی ، نگهداری و امور رفاهی و غیره
بهسازی نیروی انسانی از طریق آموزش مفاهیم و مهارتهای مورد نیاز
توسعه و پیاده سازی نظام پشتیبانی اداری مطلوب و خودكار به منظور تهیه و نگهداری ابنیه و فضای اداری، تجهیز واحدها و تامین لوازم اداری، سیستمهای ارتباطی و الكترونیكی ، وسائط نقلیه و غیره
توسعه و بهبود مستمر تشكیلات سازمانی
توسعه و متناسب سازی مستمر تعداد دفاتر اسناد رسمی و سایر نهادهای مدنی همكار
بهبود و كارآمد سازی سیستم ها و فرآیندها اداری
توسعه و كارآمد سازی سیستم های حفاظتی و اطلاعاتی و صیانت از حریم سازمان
توسعه و پیاده سازی كاداستر جامع
توسعه كاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات
توسعه و نهادینه سازی پژوهش و تحقیقات كاربردی
توسعه و استقرار نظام روابط عمومی ، ارتباطات بین الملل و اطلاع رسانی موثر و نوین
توسعه و استقرار نظام سیاستگذاری و برنامه ریزی ، پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی و ارائه خدمات مالی مطلوب
بهبود ارائه خدمات حقوقی و تدوین قانون و مقررات لازم
توسعه امور اجرایی و عملیات ثبتی سازمان شامل املاك ، ثبت شرکتها و مالکیت فکری ، اجرای اسناد رسمی ،امور اسناد و سر دفتران
لازم به ذکر است در انجام برنامه ریزیها و اجرای طرحهای مختلف و جهت تحقق اهداف فوق الذکر ، علاوه بر ملحوظ کردن سیاستهای کاری تعیین شده در برنامه راهبردی سازمان ، رسیدگی به استانهای محروم ، جلب مشارکت سازمانی ، ارتقاء انگیزش نیروی انسانی ، پیشگیری از وقوع جرم ، قضا زدایی ، کاهش مراجعات مردم به ثبت ، تکریم ارباب رجوع ، پاسخگو بودن سیستم و ... مورد توجه و تاکید مدیریت سازمان بوده است .

2- اهم فعالیتهای اجرایی سازمان به زبان آماری
در این بخش از گزارش به صورت خیلی خلاصه و آماری به عملکرد واحدهای اجرایی سازمان شامل عملکرد واحدهای ثبتی استانها و همچنین آندسته از واحدهای ستادی که بطور مستقیم در زمینه سیاست گذاری ، هدایت و نظارت بر امور اجرایی و تخصصی نقش ایفا می نمایند در طی شش ماهه دوم سال 1384 ( عملکرد آماری استانها از مرداد لغایت پایان دی ماه سال 1384 محاسبه شده است )پرداخته می شود . لازم به ذکر است که آمار عملکرد واحدهای اجرایی استانها برای ماههای بهمن و اسفند پس از جمع آوری و جمعبندی متعاقبا" ارائه خواهد شد.

• در بخش صدور اسناد مالكیت اراضی كشاورزی
بند ح ماده 18 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران صدور اسناد مالكیت اراضی كشاورزی واقع در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرستانها و روستاها را به نام مالكین قانونی آنها تا پایان برنامه چهارم بعهده سازمان ثبت اسناد و املاك كشور محول نموده است كه مطابق با آئین نامه اجرائی آن عملیات مربوطه در دست اقدام است.

• در بخش ثبت و صدور سند مالكیت برای واحدهای مسكونی روستاها
ماده 133 قانون برنامه چهارم توسعه صدور اسناد مالكیت املاك واقع در بافت مسكونی روستاهای دارای شورای اسلامی و مراكز دهستانها را به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور محول نموده است كه از مرداد ماه لغایت دی ماه سال جاری 103824 سند مالكیت در این بخش صادر شده است .


• در بخش صدور اسناد مالكیت شهری
جداول زیر عملكرد سازمان در بخش املاك را نشان می دهد.
تعداد تقاضاهای ثبت پذیرفته شده تعداد املاك تحدید شده تعداد اسناد مالكیت صادره اسنادمالكیت تسلیم شده
در اجرای قاون مواد 147 و148 اصلاحی در اجرای ماده 140 قانون برنامه سوم توسعه در اجرای قانون اصلاحات اراضی سایر جمع
26296 50574 104747 103824 16540 416134 641245 585979


تعداد خلاصه معاملات تعداد پلاكهایی كه سند مالكیت جدید بنام دولت صادرشده تعداد تفكیكهای انجام شده برحسب واحد تعداد افرازهای انجام شده پاسخ به استعلامات واعلام وضعیت تعداد آراء هیئتها
وارده ثبت شده در دفتر املاك املاك ثبت شده املاك جاری ماده 147 اصلاحیی ماده 148 اصلاحی
913177 1004003 5876 236466 4896 947564 141071 75909 5072


• در بخش ثبت وقایع ازدواج و طلاق

ازدواج دائم ازدواج منقطع طلاق خلعی طلاق بائن طلاق رجعی بذل مدت
416812 317 27311 12282 2680 82

• در بخش اجراء اسناد رسمی
پرونده های تشكیلی اجراء تعداد پروند ههای مختومه شده میزان نیم عشروصولی
تعداد اجرائیه های چكهای بلامحل سایر پرونده های اجراء
10358 30127 16400 710 774 891 73

همجنین علاوه بر مجموع عملکرد بخش اجرا واحدهای ثبتی ، اداره کل اجرای اسناد رسمی ستاد سازمان نیز دارای عملکردی به شرح زیر می باشد.
1- تعداد پرونده های تشكیلی 5326فقره
2- تعداد پرونده های مختومه 3401 فقره
3- بازداشت اموال 1830 فقره
4-ارزیابی اموال 335 فقره
4- ممنوع الخروجی 337 فقره
6- آگهی مزایده 113 فقره
7- پیش نویس سند انتقال اجرائی 70فقره
8- سایر مكاتبات 20762 فقره
9- صدور رای ماده 229 آئین نامه اجرا 70فقره
10 – میزان نیمعشر وصولی 074/274/155/9 ریال

• در بخش ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی
آمار عملکرد ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی در واحدهای ثبتی کشور به تفکیک استانها در گزارش ضمیمه این گزارش ارائه شده است ، در زیر به عملکرد واحد ستادی ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی سازمان از فروردین لغایت 9/12/84 و پنج ماهه دوم سال 1384به صورت آماری اشاره می گردد.
فروردین تا تاریخ 9/12/84 5 ماهه دوم سال 84 فروردین تا تاریخ 9/12/84 5 ماهه دوم سال 84
1 شركتهای تجاری ثبت شده 22157 10423 تعیین نام شهرستان 116024 57461
2 شركتهای تجای منحل شده 3315 1345 مكاتبات و پاسخ به استعلامات دفتر اداره كل 8485 2381
3 موسسات ثبت شده 1286 552 مكاتبات و پاسخ به استعلامات دفتر ثبت شركتها 44815 23779
4 موسسات منحل شده 95 49 صدور اظهارنامه كارت بازرگانی 7124 3153
5 شعبه شركت خارجی ثبت شده 74 32 صدور اظهارنامه تغییرات كارت بازرگانی 960 439
6 شعبه شركت خارجی منحل شده 5 1 صدور اظهارنامه ابطال كارت بازرگانی 21348 176
7 نمایندگی شركت خارجی ثبت شده ___ ___ اظهارنامه واصله علائم ایرانی 21348 10692
8 نمایندگی شركت خارجی منحل شده 2 ___ اظهارنامه واصله علائم خارجی 1227 568
9 شركت تعاونی ثبت شده 157 61 علائم ثبت شده ایرانی 9814 5157

لینک کمکی