توجه : این فایل به صورت فایل ورد (Word) ارائه میگردد و قابل تغییر می باشد
تاثیر محیط بر خلاقیت كودكان دارای 51 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تاثیر محیط بر خلاقیت كودكان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
مقدمه
بعضی از محیطها برای یادگیری، انگیزهای بسیار جالب هستند و برخی دیگر بهترین و مؤثرترین وسایل را به فراخور استعداد افراد دربردارند.
عوامل سازنده محیط برای كودك عبارتند از: فضای كافی برای فعالیت، وسایل بازی مناسب، دوستان مهربان، آموزش و راهنمایی و وظایفی كه به آنها محول میكنیم و در حیطه توانایی آنهاست.
برای اینكه یك وسیله به بهترین وجه ممكن طراحی شود باید تا حد امكان با مكان استفاده محصول آشنا بوده و خصوصیات آن را مشخص كنیم تا در انتخاب فرم، عملكرد، جنس و مسایل دیگر مربوط به طراحی محصول مواردی برگزیده شوند كه بیشترین سازگاری با محیط و عناصر وابسته به آنها از جلمه اشیاء پیرامون محصول و استفادهگر را داشته باشد.
تشریح خصوصیات محیط استفاده:
اتاق كودك به واسطه استفادهای كه از آن میشود، دارای خصوصیات خاصی است كه در اینجا به بررسی آن میپردازیم:
1- اتاق كودك، اتاقی است كه در حدود 12 متر یا حدود 2*3 محسوب میشود.
2- دمای اتاق همواره متعادل است و از سرد و گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری میشود.
3- حتی الامكان آفتاب گیر انتخاب میشود و نور خورشید به داخل اتاق میتابد.
4- كودك در اتاق خود احساس آرامش كرده و آنجا را حیطه قلمرو خود میداند.
5- در اتاق وی، معمولاً انواع و اقسام اسباب بازیها مشاهده میشود.
6- رنگ اتاق كودك معمولاً با دیگر اتاقها متفاوت است و با توجه به جنسیت كودك، دیوارها رنگ آمیزی میشوند.
7- لوستر، تابلوها و وسایل فانتزی و كودكانه در اتاق وی استفاده می شود.
8- والدین سعی میكنند، حتی الامكان وسایل اتاق كودكشان قابل شستشو باشد.
تاثیرات محیط بر محصول:
? تاثیرات بصری:
- چهار گوش بودن اتاق و صاف بودن دیوارها
- ابعاد اتاق كودك
- وجود وسایل فانتزی و كودكانه در اتاق كودك
- رنگ اتاق
? تاثیرات فیزكی و شیمیایی:
- ایجاد ضربه به محصول از جانب كودك یا حین حمل و نقل
باید توجه داشت كه این محصول توسط گروه سنی 4 تا 6 سال استفاده میشود و این گروه مایل به حركت، جنبش و بازی میباشند، در نتیجه ممكن است محصول با صدماتی روبه رو شود.
منابع و مآخذ:
1- تشویق خلاقیت و تخیل در كودكان، دكتر برنادت دافی، ترجمه مهشید یاسایی، نشر ققنوس،1381.
2- نگاهی دیگر (مجموعه مقالات دومین همایش سراسری كودك، مربی، خلاقیت)، 1381.
3- نقاشی كودكان، آنا الیوریو فراری، ترجمه عبدالرضا صرافان، انتشارات دستان، 1376.
4- رنگ، نوآوری، بهرهوری. فرزانه كاركیا، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1375.
5- كاربرد رنگ در ارگونومی، تالیف محمد امین موعودی، انتشارات حس برتر، 1379.
6- انسان، آنتروپومتری، ارگونومی و طراحی، استیفن فیزنت، ترجمه علیرضا چوبینه و محمد امین موعودی، 1375.
7- عملیات روی پلاستیكها، 1- فونتن، ترجمه فیروز بروشكی، انتشارات افشار، 1376.
8- تكنولوژی مواد، احمد روشن بخش یزدی و محمد علی خواجه شرف آبادی.
9- مبادی سواد بصری، دونیس. اِ. داندیس، ترجمه مسعود سپهر، 1382.
10- طراحی و ارتباطات بصری. برونو موناری، ترجمه پاینده شاهنده.
11- پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، الكس. الف. اسبورن، ترجمه دكتر حسن قاسم زاده، 1382.
12- رشد عقلانی كودك از دیدگاه پیاژه، هربرت جینزبرگ، سیلویا لوپر، ترجمه دكتر فریدون حقیقی، فریده شریفی.
13- طراحی سنعتی، جان هسكت، ترجمه غلامرضا رضایی نصیر، انتشارات سمت، 1376.
14- مهارتها و تواناییهای خلاقیت و راههای آزمون و پرورش آن، ترجمه حسن قاسم زاده، نشر دنیای نو، 1382.
15- خلاقیت و شیوه های پرورش آن، افضل السادات حسینی، 1381.
16- كتاب كار كودك و مربی، جمع آوری عزیزه عسگری نیچه، تالیف دكتر فرخنده مفیدی، انتشارات مدرسه،1382.