توجه : این فایل به صورت فایل ورد (Word) ارائه میگردد و قابل تغییر می باشد
بررسی شیوه ها و مبانی نظری كاهش تصدیگری خدمات پشتیبانی دارای 56 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی شیوه ها و مبانی نظری كاهش تصدیگری خدمات پشتیبانی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
چكیده
مقاله حاضر, مقاله تهیه شده از طرح پژوهشی بررسی مبانی نظری و شیوههای كاهش تصدیگری خدمات پشتیبانی دانشگاههای علوم فی ما بین معاونت توسعه مدیریت, منابع و امور مجلس وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشكی و گروه كارشناسان ایران (به عنوان مجری طرح) میباشد.
این طرح در چهار مرحله به شرح زیر به اجرا درآمده است:
مرحله اول ـ بررسی مبانی نظری
مرحله دوم ـ بررسی وضعیت موجود
مرحله سوم- طراحی الگوی مفهومی
مرحله چهارم- ارائه الگوی اجرایی
روش پژوهش مطالعه حاضر عمدتاً از طریق (1) مطالعات كتابخانهای و بررسی مستندات مكتوب و الكترونیكی در كتابخانههای مهم دانشگاهی و سازمانهای ذیربط (نظیر سازمان مدیریت و برنامهریزی و مركز آموزش مدیریت دولتی) و نیز شبكه اطلاع رسانی بین المللی (اینترنت)، و (2) انجام مطالعه میدانی به شیوه پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده انجام شده است.
براساس یافتههای حاصل از بررسی وضعیت موجود، تجارب كشورهای خارجی، بررسی مبانی نظری، تجربیات مجری طرح و همچنین نقطهنظرهای كارسناسی گروه طرح، كه مشروح آنها در گزارش طرح ارائه شده است، دو الگوی اصلی برای كاهش تصدیگری خدمات پشتیبانی دانشگاههای علوم پزشكی (الگوی مفهومی، الگوی اجرایی) طراحی شد. همچنین مكانیزمهای كنترلی و بهسازی كاهش تصدیگری (شامل هفت مكانیزم اصلی)، و طرحی برای گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در زمینه كاهش تصدیگری (با ذكر فعالیتهای اصلی، پیشنیازها، مسیرهای اصلی، وضعیت پایلوتها، و وضعیت تیپهای دانشگاهی در ارتباط با طرح حاضر) تدوین گردید در نهایت كلیه الگوهای فوق بعد از طراحی اولیه از طریق تكنیك دلفی مورد آزمون قرار گرفت و پس از انجام اطلاحهای لازم، الگوهای نهایی تدوین و ارائه گردید.
مقدمه
تشریح مرزهای سازمان یكی از ابعاد اصلی نظریه اقتصادی سازمان از هنگام مطرح شدن نظریه سازمان توسط «كاوز» در سال (1937) بوده است. در حالی كه اكثر تحقیقات موجود، بر یكپارچگی عمودی تمركز یافتهاند، گام معكوس، یعنی تفكیك عمودی یا برونسپاری، پدیدهای فراگیر در دنیای صنعتی در سالهای اخیر بوده است (بولر و هاكاپ، 2003 ، ص 2).
موضوع كاهش تصدیگری یكی از زمینههای نسبتاً جدید اصلاح و بهسازی در مقوله كوچك كردن حجم دولت و وزارتخانهها در سطح كلان، و مقوله تجدید ساختار و بهبود فرایندها در سطح خرد مؤسسهها و سازمانها میباشد.
فهرست منابع
- دبیرخانه تحقیقات كاربردی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی. گزارشهای طرح پژوهشی بررسی شیوهها و مبانی نظری كاهش تصدیگری خدمات پشتیبانی دانشگاههای علوم پزشكی، مجری: گروه كارشناسان ایران، 83-1382.
- Buehler, Stefan and Haucap, Justus. (July 2003). Strategic Outsourcing Revisited, Socioeconomic Institute, University of Zurich,Working Paper No. 0305.
- Hong Kong Government Efficiency Unit. (October 2003). Serving the Community By Using the Private Sector: A general guide to outsourcing, Second Edition.
- Mengen, Markus. (2001). Information Systems Outsourcing and ASP in the Health Care Industry, Bayreuth Hospital University, Retrieved 13 Aug. 2003.