بررسی تاثیر عوامل خانوادگی و تحصیلی بر نوجوانان سارق

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

توجه : این فایل به صورت فایل ورد (Word) ارائه میگردد و قابل تغییر می باشد


بررسی تاثیر عوامل خانوادگی و تحصیلی بر نوجوانان سارق دارای 110 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی تاثیر عوامل خانوادگی و تحصیلی بر نوجوانان سارق کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.


فهرست مطالب :

تشكر و قدردانی
(چكیده)
فهرست مطالب
فهرست نمودارها
فهرست جداول
1-فصل اول :كلیات تحقیق
مقدمه
1-بیان مسئله
طرح و تعریف مشكل
زمینه مشكل
1-2-سوالها
1-3-اهمیت تحقیق
1-4-هدفهای تحقیق
1-5-تعریف اصلاحات
2-فصل دوم (ادبیات و پیشینه تحقیق)
2-مقدمه
2-1- مفهوم جنایتكاری و بزهكاری
2-2-وضع كنونی شناسایی‌ها
2-3-علت‌شناسی بزهكاری
2-4-پیشگیری بزهكاری نوجوانان
2-5-ملاحظات كلی :
2-6-نظریه‌ها و پژوهشهای دیگران درباره دزدی
2-6-1-دزدی و مالكیت
2-7-انواع دزدیها
2-8-جریان عمل دزدی
2-9-شخصیت كودكان و نوجوانان فرد
2-10-برخورد دیگران
2-11-عوامل موثر در سرقت
2-12-خانواده و نوجوانان
2-12-1-تعریف خانواده
2-12-2-خانواده‌های متلاشی شده
2-13-جدایی و طلاق
2-13-1-اثر جرم‌زدایی طلاق
2-13-2-قوانین فطرت در مورد ازدواج و طلاق
2-13-3-مقام طبیعی مرد در حیات خانوادگی
2-14-ناپدری و نامادری
2-15-اختلافات خانوادگی
2-16-تحقیقات انجام شده
3-فصل سوم (طرح تحقیق)
3-1-روش تحقیق
3-2-آزمودنیها
3-3-ابزار جمع‌آوری داده
3-4-روش در تجزیه و تحلیل داده
4-فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده‌ها)
4-1-مقدمه
4-2-یافته‌های تحقیق
4-3-تجزیه و تحلیل داده‌ها
5-فصل پنجم (بحث و نتیجه‌گیری)
5-1-خلاصه تحقیق
5-2-بررسی یافته‌ها
5-3-كاربرد یافته‌ها
5-4-پیشنهادها
5-5-محدودیت‌های تحقیق
الف : فهرست منابع
ب : پیوستها
فهرست نمودارها
1-متغیرهای مربوط به نوجوانان سارق و غیرسارق
2-متغیرهای مربوط به نوجوانان سارق
3-وضعیت تحصیلی نوجوانان سارق و غیرسارق
4-وضعیت خانوادگی
5-وضعیت شغل پدر نوجوانان سارق و غیرسارق
6-وضعیت اعتیاد خانواده و خود نوجوانان سارق
7-وضعیت سواد نوجوانان سارق و غیرسارق
فهرست جدولها
1-درصدگیری از هر یك متغیرها مربوط به نوجوانان سارق و غیرسارق
2-درصد گیری از هر یك از متغیرهای مربوط به گروه نوجوانان سارق
3-درصد گیری از وضعیت تحصیلی نوجوانان سارق و غیرسارق
4-وضعیت خانوادگی نوجوان سارق و غیرسارق
5-وضعیت شغل پدر نوجوانان سارق و غیرسارق
6-وضعیت اعتیاد خانوار و خود نوجوانان سارق
7-وضعیت سواد نوجوانان سارق و غیرسارق

مقدمه
خانواده یكی از مهمترین و مقدسترین نهادهای اجتماعی است كه در طول تاریخ از جمله عوامل دوام و قوام جامعه بشری بوده و آنچه موجب نگرانی جوامع شده است صدمات و لطمات جبران‌ناپذیری است كه بر اثر فروپاشیدن این كانون ایجاد می‌شود .
صدماتی كه متوجه تمام اعضای خانواده منجمله فرزندان می شود . جدایی والدین برای فرزندان و خود آنها بسیار حایز اهمیت و قابل بررسی است چرا كه وضعیت فرزندان پس از طلاق و جدایی والدین از نگران‌كننده‌ترین و بحث‌انگیزترین جنبه طلاق بوده است . و این مسئله در صورت ازدواج مجدد والدین با دیگری ، ابعاد نگران كننده‌ای به خود می‌گیرد . دوره بلافاصله بعد از جدایی برای اكثر افراد یك دوره تضاد و دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید است (معنوی ، 1362).
این تضاد و دوگانگی موجبات تغییرات عمیق در رفتار خانواده بخصوص و فرزندان پدید می‌آورد كه از جمله آن بزهكاری می‌باشد . از طرف دیگر مشخص شده است كه بیشتر بزهكاران متعلق به خانواده‌هایی هستند كه در آن از محبت و تفاهم اثر كمی وجود دارد و غالباً دارای خانواده‌های از هم پاشیده می‌باشند (نوابی نژاد ، 1362) .

كلوارد (1965) می‌گوید :
در تئوری گذر از نوجوانی بطرف بزرگسالی كه توسط بلاك نایدرهافر بیان شده، بسیاری از مشكلاتی كه در رابطه با سازگاری نوجوانان می‌باشد مطرح شده است و كوششهای صورت گرفته است .
برای اینكه بزهكاری را بتوانند بعنوان یك مشكل اجتماعی توضیح دهند این مشكل معمولاً بر اساس سه وضعیت می‌باشد :
1-تغییر اساسی كه در وضعیت فرد ایجاد می شود به عنوان بحرانی در زندگی فرد می‌باشد .
2-شدت بحران بستگی به وسایل رسمی اجتماعی دارد كه این تغییرات را در جامعه تسهیل می‌كند .
3-رفتارهای غیرعادی و انحرافی ممكن است از این بحران ناشی شود .
عبور از دوران كودكی به سمت دوران بزرگسالی یك مسئله خیلی حساس می‌باشد و برای جوامع انسانی یك دوره‌ای فشارزا ، بحساب می‌‌آید .
یك نوجوان در جوامع امروزی نمی‌تواند هر شغلی كه خواست بگیرد و بدلیل پیشرفت فشار روزافزون علم و تكنیك در زمینه‌های مختلف یك نوجوان برای اینكه مهارتی لازم را در این مورد كسب كند نیاز به آموزشهای طولانی‌مدت دارد و قاعدتاً در این دوره یك نوجوان بدلیل موقعیتی كه دارد نه می‌تواند نقش‌ پدری را عهده‌دار شود و نه می‌تواند همسری اختیار كند .
نوجوان علیرغم اینكه آمادگیهای لازم را در زمینه‌های عاطفی و بیولوژیكی دارند از اینكه عهده ‌دار نقشهای بزرگسالان شوند تا مدتی محروم می‌مانند و یك وضعیت خاصی دارند كه نه بزرگسال و نه كودك محسوب می‌آیند .
بنابراین نوجوانان علاقمند نقشهای بزرگسالان می‌باشند و می‌خواهند آن چیزهایی كه بزرگسالان دارند ، اینها هم داشته باشند .
ولی چون امكان دسترسی به این علائقشان بزودی میسر نیست این خودش می‌تواند علتی برای انحراف این نوجوانان باشد و با تشكیل دادن گروه‌های كوچك به آن خواسته‌هایی كه امكان دسترسی در آن شرایط برایشان وجود نداشت ، در این گروه‌ها برسند (cloward , 1970) .
بنابراین دوران كودكی پرمایه‌ترین دقایق عمر است . بایستی از تمام طرق ممكنه آموزش و پرورش و كلیه علوم حیاتی و روانی و اجتماعی برای سازندگی و تكوین یك شخصیت ایده‌آل از این وجود شكل‌پذیر بهره گیری كرد . از دست دادن این لحظات گرانبها جبران‌ناپذیر است . به جای اینكه سالهای نخستین عمر كودك را مهمل بگذارند تا در آن زمینه علفهای خودرو و هرزه بروید با دقت تمام آن را آماده كشت ساخت و در آن بذر ثمربخش پاشید .
این كشت مستلزم شناسایی عمیق و فیزیولوژی و روانشناسی كودك و نیازهای مادی و روانی او است . فراموش نكنیم بزرگترین نیاز كودك محبت است ، كودك درس محبت ، رحم و شفقت ، نیكوكاری ،وفاداری ، صفا ،خلوص ، پاكی ، راستی ، صراحت لهجه ، رشادت ، شهامت ،شجاعت ، ازخودگذشتگی ، فداكاری ، ادب ، فروتنی ، تواضع ، عزت نفس ، تعاون ،سخاوت ،ا حسان ، ایثار ، حریت ، تقوا ، عشق به كمال و سایر سجایا و ملكات انسانی را در نخستین سالهای زندگی خود در دامن پرمهر و محبت پدرومادر از راه بذل محبت آنان می‌آموزد . كانون خانواده تنها پناهگاه و تكیه گاه امید اوست . خانواده آیینه شخصیت كودكان است. باید بكوشیم تا این آیینه شفاف و خالی از رنگ كدورت باشد .(كی‌نیا . م)

بیان مساله :
ویژگی اصلی تشخیص اختلال توداری ، داشتن الگوی تكراری و پیوسته تجاوز به حقوق اولیه دیگران یا تخطی از معیارها و ضوابط اجتماعی متناسب با سن است (wicks, 1984) از نظر پیروان مكتب كلاسیك ، بزهكار فردی است كه تحت اراده آزاد خود ، دست به عمل زده است كه موجب خسارات و زیان جامعه گردیده است. (كی‌نیا ، 1357)
مظلومان می‌گوید : به نظر (Anderson) عمل بزهكارانه پدیده‌ای از تظاهرات اجتماعی است و عاملی كه برای دفاع از خود آنرا مرتكب می‌شود . در واقع تغییر دهنده نوع دفاع ، یا نحوه دفاع می‌باشد .
زیرا او بدین‌وسیله قصد دارد كه خارج از اجتماع یا علیه آن به عمل دست بزند كه بتواند وجود خود را به اثبات برساند (مظلومان ، 1365) .
از نظر گود : سرقت متضمن روبه‌رو شدن با قربانی است و دزدی با تهدید به زور انجام می‌شود .
طبق تعریف مركز تحقیق فدرال :
سرقت به عنوان كوششی است برای بدست آوردن هر چیز باارزشی كه مورد مواظبت و پاسداری و امانت و كنترل شخص یا اشخاص می‌باشد . بازور و یا بوسیله تهدید به زور یا خشونت و یا با قراردادن قربانی در ترس انجام گیرد .(Goode , 1948) روان‌كاوان سرقت را بیان سمبولیك نیاز به محبت والدین می‌دانند ، كه البته بیشتر در مورد سرقتهای بی‌اهمیت صدق می‌كند .
بزهكاران ضعف‌من (Ego) دارند كه منجر به جرم غیرارادی می‌شود كه با احساس پشیمانی بعد از انجام عمل توام است .
ضعف فرامن (soper Ego) با بزهكاری نقشه كشیده توام است و شخص احساس گناه بعد از آن نمی‌كند . (اشكوری ، 1355) .
اهمیت و ضرورت تحقیق
از نظر (كی‌نیا) جای تردید نیست كه در بسیاری از خانواده‌ها فشارهایی وجود دارد كه همراه است با ترجیحات ، خصومت ، ناامنیها ، سختی ، خشونت ، و غیره و یا می‌تواند از آن نتیجه شود و این فشارها روی بسیاری از كودكان تاثیر و انعكاسهایی دارد . مشاهده چنین شرایط خانوادگی در میان بعضی از گروه‌های بزهكار منجر به تنظیم این فرمول شده است : « كودكی كه ایجاد مسائل پیچیده‌ای می‌كند كودكی است كه خود او دارای مسائل پیچیده است .»
« بزهكار از نظر عاطفی دچار اختلال است و اختلال عاطفی نتیجه قهری وجود اختلال‌های عاطفی خانوادگی است . روان‌پزشكان و روان‌كاوان اخیراً این نظریه را اثبات كرده‌اند و محتملاً در دوره ماست كه بزهكاری جوانان تا بدین حدود در تمام سطوح توجیه و تبیین شده است...

فهرست منابع

هیلگارد ، ارنست ، زمینه روان‌شناسی ، جلد اول ، مترجم ، براهنی ، م ، تهران ، رشد ، 1367
هیلگارد ، ارنست ، زمینه روانشناسی ، جلد دوم ،مترجم ، براهنی‌ ، م ، تهران ، رشد، 1368
ایلینگورت ، ر ، كودك و مدرسه ، مترجم ، نوابی‌نژاد ، ش ، تهران ، رشد ،1368
بهشتی ، الف ، مسائل ومشكلات خانوادگی ، قم ،طریق‌القدس ، 1362
پارسا ، م، روانشناسی رشد كودك و نوجوان ،تهران ، بعثت ، 1368
جلال طهرانی ، م ، روش تحقیق در روان‌شناسی بالینی (جزوه درسی) ، مشهد ، دانشكده علوم تربیتی ، 1368
خسروپور ، ی . روانشناسی بلوغ ونوجوانی ،تهران ، 1353
خدیوی زند ، م ، امینیان ، ز ، پژوهش در ساخت شخصیت و خانواده بزهكاران ، مشهد
شعاری‌نژاد ، ع ، روانشناسی رشد، تهران ، كتابفروشی ، 1349
شكوهی ، غ ، تعلیم و تربیت و مراحل آن ، مشهد ، آستان قدس رضوی ، 1365
قائمی ، ع ، آسیبها و عوارض اجتماعی ، تهران ، امیدی ، 1364 .
كی‌نیا ، م ، مبانی جرم‌شناسی جلد اول ، تهران ، دانشگاه تهران ، 1357
منصور ، م ، روانشناسی ژنتیك ، تهران، رز ، 1366
منصور ، م ، زمینه بررسی بزهكاری كودكان و نوجوانان ، تهران ، 1356.

لینک کمکی