بررسی تاثیر مشكلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

توجه : این فایل به صورت فایل ورد (Word) ارائه میگردد و قابل تغییر می باشد


بررسی تاثیر مشكلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای 89 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی تاثیر مشكلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

فصل اول :

کلیات


1-1 مقدمه
اکثر ما مردم در دوره هایی از زندگی گرفتار اضطراب ، افسردگی ، خشم بی تناسب و بی کفایتی در روبه رو شدن با مشکلات زندگی شده ایم ، خشنود زیستن و داشتن زندگی با معنا در زمانه ای که تغییرات سریع اجتماعی و تکنولوژی به وقوع پیوندد کار آسانی نیست. بسیاری از فرضیات سنتی راجع به کار، مذهب، جنسیت، ازدواج و خانواده در گرداب تردید افتاده و ارزش های اجتماعی معینی که به پیشینیان ما که احساس امنیت می داد امروز دیگر برای رفتار ما رهنمودهای روشنی دست نمی دهد. بسیار نادر و کمیاب است که کسی در دوران زندگی خود هرگز طعم تنهایی ، شک به خویشتن و یأس و نا امیدی را بچسد. نزدیک به نیمی از همه مردم آمریکا در زندگی روزانه خود لااقل یک بار دچار نابسامانی و آشفتگی روانی یا هیجانی می شوند.که اگرکار به متخصص کشیده شود عنوان اختلال روانی را مطرح خواهد کرد(براهنی و همکاران 1994).
شرایط مدرسه که منجر به عدم سلامت روان و یا ناسازگاری کودک می گردد همبستگی نزدیکی با مقررات اجرایی و انضباطی درمدرسه دارد کودکی که نتواند به رضایت کافی از مدرسه دست یابد اغلب در همانندی با اولیای مدرسه شکست می خورد. وبا مشکلات انضباطی وتحصیلی مواجه خواهد شد. پاره ای از این کودکان و نوجوانان ترک تحصیل می کنند. کودکان تیز هوش و کم هوش گاه تکالیف مدرسه را پوچ وبی معنی می یابند. عده ای دیگر خود را در رسیدن به موفقیت تحصیلی عاجز و ناتوان می بینند وبالاخره گروهی بی عدالتی و رفتار غیر منصفانه معلم را علت شکست خود می دانند و به دنبال راه هایی جهت خالی کردن کینه و دشمنی خود بر می آیند. مشکلاتی چون پر جمعیتی کلاسها، نبود امکانات و وسایل لازم، اعم از کتاب و وسایل کلاسی و زمین بازی وغیره، عدم سازماندهی فعالیت ها، نامناسب بودن کمی وکیفی تکالیف درسی و بالاخره عدم شناخت معلم از دانش آموزان و یا عدم توانایی وی در تدریس و تفهیم مطالب درسی، عدم تجانس و همخوانی مواد و برنامه های درسی با نیاز های کودکان و نوجوانان از جمله مواردی است که شرایط نامطلوب و نامناسب را در مدرسه فراهم می سازد و باعث بد رفتاری داشن آموزان می شود(نوایی نژاد 1381).
به منظور بر خورد صحیح با جریان فعالیت های مداوم فرد روانشناسان می کوشند تا رفتارها را به واحد های مختلف تقسیم و طبقه بندی کنند پاره ای از این پاسخ ها مانند به هم پلک زدن به سادگی قابل تشخیص است در حالی که پاره ای دیگر مانند پرخاشگری نسبت به شخص دیگر پیچیده و تعریف آن دشوار است. از مشکلات رفتاری تعابیر متفاوتی می شود، ویک من (1928) نخستین کسی بود که در آمریکا درباره نظرات متفاوت معلمان و روان پزشکان درباره مشکلات رفتاری تحقیق نمود. وی از آموزگاران خواست تا کودکان را با توجه به رفتار مسئله ساز آنان طبقه بندی کنند. نتایج مشخص نمود که بین آموزگاران و روان پزشکان در این زمینه کمترین توافق وجود دارد. آموزگاران رفتارهای جنسی، نافرمانی و موفق نبودند در زمینه تحصیلی را عارضه های مضر می دانستند. در حالی که برای روان پزشکان انزوا طلبی، اضطراب و غیر اجتماعی بودن مسئله بود. مطالعات سایر پژوهشگران در مراکز پیش دبستانی، ابتدائی و متوسطه نیز نشان داده است که عواملی چون امکانات فیزیکی، تعداد کتاب های کتابخانه، اندازه مدرسه و هزینه سرانه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بی ارتباط است. در عوض به نظر می رسد که جهت گیری مدرسه به سوی پیشرفت و تصور دانش آموزان از مدرسه به عنوان واحدی منسجم، سازمان یافته و هدف دار بیشتر در این امر تأثیر دارد. سایر عوامل سازمانی مانند وجود نظم و مقرر داشتن تکالیف منزل و نمره گذاری آن ها، تشویق دانش آموز و مدت زمانی که معلم صرف تدریس نه برقراری نظم و حفظ آن در کلاس می کند نیز مؤثر بوده است (کرباسی – وکیلیان 1386).
نیاز به پیشرفت انگیزه ای است که بدون وجود پاداش های بیرونی فرد را به فعالیت وا می دارد. ترس از شکست در مقابل این انگیزه قرار می گیرد. مثل احساس نگرانی فرد هنگامی که به یک آزمون پاسخ می گوید. و یا برای انجام یک مصاحبه دعوت می شود. اگر چه مقداری اضطراب می تواند به ایجاد تمرکز کمک کند و به افزایش انگیزه منجر شود. و در نتیجه عملکرد را بالا ببرد اما مقدار زیاد آن بر عملکرد تأثیر منفی می گذارد. وجود سطح بالای اضطراب به ویژه هنگام یاد گیری مطالب جدید و یا حل مسائل پیچیده خطرناک است بنابراین می توان گفت که ترس از شکست مزاحم عملکرد خوب در مدرسه است. بیشترین عامل کسب موفقیت در مدرسه و در امتحانات داشتن آرامش همراه با هشیاری است(همان منبع).

منابع:
1)افروز غلامعلی - اختلالهای یادگیری 1385- اختلالات یادگیری – انتشارات دانشگاه پیام نور
2) دادستان پریرخ_ روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی جلد اول 1387 انتشارات سمت چاپ دهم
3) عبدالمالکی صدراله – بهداشت روانی کودک و نوجوان 1385 – انتشارات آینه ی بهار
4)پارسا محمد – انگیزش و هیجان 1379 – انتشارات پیام نور
5) فرجاد محمد حسین – رودررو با مشکلات و اختلالات روانی ، رفتاری ،افسردگی ، اضطراب ، وسواس، پرخاشگری ،سؤظن درخانواده1377انتشارات بدر
6) نوابی شکوه- رفتار بهنجار و نابهنجار کودکان و نوجوانان و راههای پیشگیری و درمان نابهنجاریها 1381 – انتشارات انجمن اولیا ومربیان
7)ستوده هدایت اله- آسیب شناسی اجتماعی 1383 چاپ دوازدهم- انتشارات آوای نور
8)وکیلیان منوچهر- کرباسی منیژه – مقدمات راهنمایی و مشاوره 1386 –انتشارات پیام نور
9)گاهنامه احیا شماره 6 سال اول پاییز 83 زری کهریزی
10)رئیسی فرقانی شهلا- اردیبهشت 87 پیوند شماره 343 – 342- انتشارات اولیا و مربیان.
11)الن او –اس –اختلالات روانی کودکان رویکرد رفتاری به نظریه ها –پژوهش و درمان –ترجمه دکتر امیر هوشنگ مهریار با همکاری فریده یوسفی 1370 انتشارت رشد .
12)دیوید فونتانا –روانشناسی برای معلم 1384 ترجمه عفت السادات حق گو انتشارات شباهنگ
13)جرالد دیویسون –جان ام –نیل –ان ام کرنیگ –آسیب شناسی روانی جلد اول مترجم دکتر مهدی دهستانی 1385 چاپ پنجم ویراست نهم انتشارات ویرایش
14)رابرت فرانکن –انگیزش و هیجان –حسن شمس اسفند آباد –غلامرضا محمودی –سوزان امامی پور 1384نشر نی
15)ریتال اتکینسون و دیگران –زمینه روان شناسی هیلگارد –مترجم محمد نقی براهنی و همکاران 1385 انتشارات رشد تهران

واژه نامه

پیشرفت – اکتساب Achierement

نوجوانی Adolescence

ترس از مکان های باز Agoraphobia

اضطراب Aبررسی تاثیر مشكلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزانiety

رفتار نا بهنجار Abnormal behavior

داروی ضد اضطراب Aبررسی تاثیر مشكلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزانiety drug

داروی ضد افسردگی Anti depressant

اختلال اضطرابی Aبررسی تاثیر مشكلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزانiety disorders

دستگاه عصبی خود مختار Autonomic nervous system

رفتار Behavior
رفتار درمانی Behavior therapy

رفتار گرایی Behaviorism

اختلال رفتاری Behavior disorders

دیدگاه زیستی Biological perspective

تاریخچه فردی Case history

طبقه بندی Categorization

دارو درمانی Chemotherapy

مفهوم Concept
ترس شرطی Conditioned fear
مکانیسم دفاعی Defense mechanism
هذیان Delusion
انکار Denial
افسردگی Depression
اختلال افسردگی Depressive disorder
سایق Drive
راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی Diagnostic and Statistical manual of Mental disorders (DSM)
خود ـ من Ego
درمان یا تشنج برقی Electroconvulsive therapx
برق نگار مغز Electroencephalogram
هیجان Emotion
محیط Environment
درمان با ضربه های برقی Eletroshock therapy
روانشناسی تکامل نگر psychology Evolutionary
خاموشی Extinction
خانواده درمانی Family therapy
پاسخ جنگ یا گریز Fight-or-flight respones
تداعی آزاد Free associaeion
پاسخ برقی پوست Galvanic skin response(G-S-R)
اختلال اضطراب عمومی Generalized aبررسی تاثیر مشكلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزانiety disorder
طرحواره Geon
گروه درمانی Group therapx
توهم Hallucination
روانشناسی سلامت Health psychology
روانشناسی انسانگرا Humanistic psychology
درمان های انسانگر Humanistic therapy
فرضیه Hypothesis

نهاد id
مشوق Incentive
مصاحبه Interview
درماندگی آموخته شده Learned helplessness
عقب ماندگی ذهنی Mental retardation
رفتار بهنجار Hormal behavior
منحنی بهنجار Hormal curve
فرضیه صفر Null hypothesis
مرحله دهانی Oral stage
نشانه های عینی Objective symptoms
روان درمانی Psychotherapy
جراحی مغز Psycho surigery
عملکرد Performance
اختلالهای شخصیت Personality disorders
ترس Phobia
روانکاوی Psychoanalysis
مرحله رشد روانی جنسی Psychosexual stages
پایایی Reliability
پاسخ Response
گروه نمونه Sample
نشانه های ذهنی Subjective symptoms
متغیر Rariable
نگرانی Worry
ترس Fear

لینک کمکی